Skip to main content

Važnost čitanja

SAMO 15 MINUTA GLASNOG ČITANJA DNEVNO POMAŽE DJETETOVU CJELOKUPNOM RAZVOJU

Čitanje je aktivnost je koja uključuje cijelu obitelj – roditelje, bake i djedove, braću i sestre, rođake, ali i prijatelje. Izuzetno je važno za razvoj kognitivnih sposobnosti djece, a osobama koje su uključene u čitanje djeci, osigurava čvrstu vezu s djetetom.

Djeci bi trebalo čitati naglas od rođenja kako bi ona mogla povezati čitanje i knjige s ugodnim osjećajima, čuti zvukove, rime i riječi, kako bi mogla koristiti svoja osjetila sluha, vida i opipa te stvarati zvukove i počela razumijevati da slike prikazuju određene predmete iz njihove okoline.

 

Slikovnica

Prva knjiga s kojom se dijete najčešće susreće jest slikovnica.

Slikovnica je knjiga namijenjena djetetu kroz koju dijete uči o svijetu, koja ga odgaja i pomaže mu savladati poteškoće s kojima se susreće. Slikovnica djetetu pruža osnovne spoznaje o svijetu koji ga okružuje te djetetu omogućuje razvoj mišljenja i podupire razvoj njegova govora.

Slikovnica kod djeteta razvija književno-umjetnički ukus, obogačuje njegov rječnik, djeluje na njegove osjećaje, utječe na njegov stav i zanimanje za knjigu te pomaže razvijanju ljubavi prema čitanju.

Slikovnica pomaže djetetu u rješavanju problemskih situacija. Njen sadržaj može biti vezan uz djetetove osjećaje, zdravlje, higijenske navike, osobine njegove ličnosti, ponašanje, odnose u obitelji i društvu.

Nije svaka slikovnica primjerena bilo kojem djetetu – kvalitetna slikovnica “raste” s djetetom.

Sa djetetovim odrastanjem i sazrijevanjem mijenja se i potreba za slikovnicom koja je u skladu s razvojem djeteta. Tako mlađem djetetu trebaju slikovnice bez teksta ili vrlo malo teksta, a s više slika jer mu slike omogućuju učenje, uspoređivanje i povezivanje s onime što vidi u svojoj okolini.

Nadalje, s djetetovim odrastanjem dolazi do promjena u važnosti teksta, pa su tako što je dijete starije, potrebne i slikovnice s više teksta i manje slika.

 

 Čitanje bebama

Bebe koje su premale da bi razumjele priču može umiriti glas roditelja koji mu čita. Za roditelja i bebu to su trenuci posebne bliskosti, ugode i opuštanja. Za bebe je od izuzetne važnosti slušati što više različitih glasova i zvukova, ali i ponavljati ih. Dobro je mijenjati ton, visinu i jačinu glasa prilikom čitanja što će djetetu pomoći u razvoju razvoju slušne osjetljivosti i receptivnog rječnika.

 

Ideje kako čitati djetetu

  • Uzmite dijete u krilo i to tako da ono može gledati slikovnicu.
  • Igrajte se riječima, stvarajte rime, pjevajte, uključite ime djeteta u priču ili pjesmu jer djeca to vole.
  • Dijete će htjeti dirati, hvatati, okusiti slikovnicu jer dijete tako uči i upoznaje svijet oko sebe, pa mu možete dati igračku koju će držati dok zajedno čitate.
  • Ne zamarajte se brojem pročitanih stranica. Nekada ćete pročitati jednu ili dvije stranice. S vremenom će taj broj porasti.
  • Neka dijete slobodno okreće stranice. Možda će djetetu biti zanimljivija sama knjiga od čitanja. Dopustite mu da se poigra s knjigom.
  • Obavezno pokazujte ono o čemu govorite, opisujte što se događa na slikama.
  • Uključite dijete u priču. Postavljajte pitanja: Što je ovo? Gdje je nešto na slici? I pričekajte da dijete odgovori ili pokaže.
  • Potaknite dijete da se uključi u priču – neka oponaša zvukove ili glasove životinja ili neka ponavlja za vama rimu.
  • Zadržite se na stranici koliko god je potrebno i koliko god se djetetu sviđa, no ukoliko se djetetu više ne sluša, ostavite knjigu sa strane.

 

Dragi roditelji,

Izdvajamo neke od aktualnih slikovnica/priča, a koje mogu biti od značaja u djetinjstvu Vašeg mališana:

 

Đokić-Pongrašić, Ana

“O Djevojčici koja nije znala crtati, Velikom Čarobnjaku i zaljubljenom krokodilu”

Djevojčica koja nije znala crtati odlazi Velikom Čarobnjaku i zamoli pomoć. No on joj ne želi pomoći. Autori slikovnice-stripa na vrlo jednostavan i duhovit način pokazuju kako upornošću možemo doći do cilja i postići ono što želimo unatoč preprekama koje su nam nametnute.

 

Callier, Marie-Isabelle

“Ne, ne i ne! Ne dolazi u obzir!”

Problemska slikovnica o tvrdoglavoj djevojčici Maji koja je rado i često govorila: “ne”. Tko je bio taj “maleni zmaj” u njoj koji je tjerao da takvo što govori svojoj majci i da misli kako je mama njezine prijateljice Ivane bolja od njezine vlastite? Ubrzo joj se ukazala prilika da to i provjeri. U tuđoj kući nije se usudila prkositi. Nedostajala joj je majka i jedva je dočekala da dođe po nju.

 

Rundek, Melita

“O strahu i krotitelju lavova”

Problemska priča o strahu koja bi trebala zapravo ohrabriti one najmlađe, da pobijede strah u sebi i budu uspješniji, zadovoljniji i snažniji. Svi se nečega bojimo, strah je normalan osjećaj koji imaju i veliki i mali i to ne znači da smo kukavice. Strah nas štiti i upozorava, ali postoje i nepotrebni strahovi, koji nas koče i sputavaju, a njih valja pobijediti. U tome nam može pomoći i ova zanimljiva i originalna slikovnica.

Pervan, Jelena

“Pjegava Iva”

Iva je vedra, pozitivna, domišljata i vrlo pjegava djevojčica. Upravo ova posljednja osobina zadaje joj ponajviše briga. Najradije bi da pjege nestanu, a u tome će joj pomoći čudnovata bića iz Zemlje smijeha. Ova problemska slikovnica teži pozitivnom prikazu dječjeg doživljavanja i prihvaćanja vlastita fizičkog izgleda kroz duhovite elemente (nekonvencionalni načini kojima se Iva želi riješiti pjegica, neobična stvorenja Hehavac, Hihavac, Hohavac), afirmativan ton priče te ilustracije na tragu karikature.

 

Moran, Jose

„Slon i velikodušnost“

Topla, lijepo ilustrirana priča o velikodušnosti, zajedništvu, prijateljstvu, ljubavi, ali i o pohlepi. Slon Zambai je nesebično pomagao svim životinjama u savani. Kad se našao u golemoj opasnosti po život, oni, kojima je u životu pomogao, pomogli su njemu.

 

Beaumont, Emilie

“Bonton za malene”

Kroz svakodnevne situacije u kojima će se sva manja djeca prepoznati dani su primjeri lijepog i ružnog ponašanja. Tako će, npr., djeca moći vidjeti kako protječe jutro dječaka koji ne sluša mamu, odugovlači sa spremanjem, pranjem i doručkom, a kako izgleda jutro djevojčice koja s mamom surađuje, jede i oblači se sama te dobre volje i na vrijeme stiže u vrtić.

Također su opisane i situacije u vrtiću, parku, dućanu, na ulici te kod kuće, u igri s braćom i sestrama.

Knjigu krase vesele ilustracije.